Oorlogsmetaforen

Ik heb moeite met de oorlogsmetaforen die door andere patienten en goed-doel-campagnes regelmatig gebruikt worden. tegelijkertijd betrap ik mezelf erop die woorden ook soms te gebruiken. Reden voor zelfonderzoek

Ik zeg niet
dat ik denk
dat ik ervan
kan winnen

Ik denk niet
dat wie verliest
een kans had
door te vechten

Ik hoop niet
dat ik beter word
door een gevecht
of grote weerbaarheid

Ik geloof niet
dat het
als een oorlog is
of als een wedstrijd
die je
vooral niet
moet verliezen

Ik zie het niet
als een monster
dat om ridders vraagt
die voorop gaan
in de strijd

Toch vecht ik
en knok ik
en strijd ik
elke dag

gebruik ik termen
als verslagen
en kracht
en sterkte
en ooit
een andere tijd

Niet omdat de ziekte dan
tot kleiner krimpt
zijn hielen licht
plotsklops van vorm verandert
of spoorslags verdwijnt

maar om het verdriet
dat zich maar op blijft dringen
om alles wat niet eerlijk is
en zoveel groter blijkt
dan rechtvaardig is
om te moeten dragen
of van een ander
te willen vragen

om de weerloosheid die
die ziekte in zich draagt
om de vernieling die het
als een slagveld achter laat

Van alles wat
het doet vergeten
Van alles wat
het extra waar doet weten

Om elk afscheid
om elk zinloos vermijden
om elke vorm van lijden
die de behandeling vraagt

Om elke traan
die jij om mij
of ik om jou
of wij om wij
of ik om mij
in ons voel tanen

zonder dat het
tot meer toekomst leidt

  

Over Www.overwegmetkanker.nl

Over sommige aspecten rond kanker wordt veel gepraat en gedeeld. Met je omgeving, of met andere kankerpatiënten. Zoals de impact van het verlies van je haar, het ziek worden van de chemo, de strijd en de kracht die je voor de ziekte nodig hebt. Er zijn ook heel wat kleine en grote dingen die we niet delen. Of die we veel te weinig delen met de mensen om ons heen. Meestal omdat het voor onszelf ook niet helder is. Het gevolg is dat iedere kankerpatiënt zelf opnieuw het wiel uit moet vinden, in wat helpt tegen die bijwerkingen en klachten. Op deze pagina's zijn tips en ervaringen van kankerpatiënten verzameld over het hanteerbaar maken van de gevolgen van kanker. Om andere patiënten herkenning te bieden, om hen een handvat te geven, en om het makkelijker te maken er met je omgeving over te praten. Zodat je het beter uit kunt leggen, en dus ook betere hulpvragen kunt stellen.
Dit bericht werd geplaatst in Borstkanker, Kanker, Quotes en gedichten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Oorlogsmetaforen

  1. Ik denk dat ik ook maar voor de bling bling ga. Per slot van rekening koop ik soms per ongeluk zelfs iets roze. Met overtuiging. Smaken veranderen. En kleur in mijn leven zeker 😉

    Like

  2. Marja zegt:

    What’s in a name???? Hoe je het ook benoemt dat is aan degene die het overkomt. Het wordt ernstiger als de omgeving/media e.d gaat roepen dat je de wedstrijd kan winnen….alsof dat jouw keuze is…..
    Ik kom net in mijn oude dagboek van de behandeling tegen dat een arts tegen mij zei m.b.t. de prognose: voor jou is het 0 of 100 %, de rest is statistiek. Vond ik ook wel een mooie.
    De draak hebben we gehad en doe nu mijn best die Real Hero te zijn 🙂 Elke dag dat ik weer wakker word en een glimlach op mijn gezicht heb of er eentje in de loop van de dag krijg, zijn dan weer mijn juweeltjes. Ik hou wel van de bling-bling van die juweeltjes 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

